God rays/Glare

źródło: https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/midy52/is_it_fair_to_say_i_have_a_god_ray_issue/

God rays/Glare

Jest to niepożądany efekt, objawiający się przez pojawiające się z boków wiązki światła. Są one szczególnie irytujące w scenach o wysokim kontraście z wyraźnymi, świecącymi obiektami na ciemnym tle. Wygląda to trochę jak promień słońca prześwitujący przez chmury.

Jest to niestety efekt uboczny budowy soczewek Fresnela, jednych z częściej używany przy goglach VR. Wszystko przez to że krawędzie ich rowków (więcej o soczewkach dalej) czasami rzucają promień światła z ekranu na boki zamiast go skupiać. I to ten promień widzimy jako boskie, bądź inaczej zmierzchowe.

Wpływ tego efektu na przyjemność z rozgrywki jest różny, dla części użytkowników może znacznie zmniejszyć przyjemność z rozgrywki, inni mogą nie zwrócić uwagi.

Istnieje kilka sposobów aby efekt ten zredukować. 
Pierwszym zalecanym jest zwiększenie jasności w ustawieniach gogli. Drugim, zwiększenie odległości między oczami a soczewkami. 
A co można zrobić bądź zrobiono od strony aplikacji czy sprzętu? 

Podstawowym sposobem jest zaimplementowanie filtru antyaliasingowego, który może zmniejszyć ilość światła, które odbija się od przedmiotów i powierzchni. Sprzętowo najprostszym sposobem jest nie używać soczewek Fresnela (jak w PSVR). W najnowszej odsłonie gogli od Sony (PSVR2) mamy jednak takie soczewki, ale Sony opatentowało metodę która ma pochłaniać tego typu promienie.