VR-owy przegląd tygodnia!
Mimo wakacyjnego „sezonu ogórkowego” w branży VR dzieje się sporo, przedstawiamy najciekawsze informacje z ostatnich kilku dni.
Into The Radius 2 już dostępne w early accessie
Jak pisaliśmy parę tygodni temu, w lipcu Into the Radius 2 trafia do graczy w ramach wczesnego dostępu na Steamie (o wersji questowej póki co nic nie wiadomo, twórcy będą ją rozważać dopiero po skończeniu wersji PCVR). Nie jest to jeszcze pełna wersja gry, do naszej dyspozycji zostały oddane póki co tylko dwie mapy (oraz tutorial i będąca hubem baza), a także 14 rodzajów broni, z czego niektóre z nich w kilku wariantach. Wczesna wersja ma zapewnić nam ponad 12 godzin rozgrywki, której możemy doświadczyć w pojedynkę lub też z drugim graczem w trybie kooperacji, który doczekał się już pierwszych poprawek i usprawnień. Jeśli ktoś (tak jak ja) był fanem pierwszej części Into The Radius, to w dwójce poczuje się jak w domu (o ile domem można nazwać miejsce, w którym wszystko próbuje cię zabić…).
Premiera Zero Caliber 2 (Meta Quest)
Zapowiedziany pierwotnie na lipiec sequel jednego z najlepszych VR-owych FPSów z 2018 roku, Zero Caliber 2, po małym poślizgu pojawił się 1 sierpnia na platformie Meta Quest. Gra oferuje pełną kampanię (silnie inspirowaną produkcjami typu Call of Duty), w którą można grać w trybie jednoosobowym lub kooperacyjnym do czterech graczy, a także tryb wieloosobowy PvP, w którym 10 graczy walczy ze sobą, mnóstwo odblokowywanych broni, natywne wsparcie modów i wiele więcej. Gra jest na razie dostępna tylko dla Questów 2/3/Pro, ale ma też swoją stronę na Steam, gdzie można dodać ją do listy życzeń – studio XREAL Games pomyśli o wersji PCVR, gdy będzie widziało na nią naprawdę duże zapotrzebowanie.
Poniżej możecie zobaczyć, jak w trybie kooperacji bawili się ProjektVR i Gig:
Horror: Evil Residents debiutuje w App Labie
Horror: Evil Residents pojawiło się właśnie we wczesnym dostępie na platformie Meta Quest. To (jak sama nazwa wskazuje) horror silnie inspirowany popularną Phasmophobią, ale zamiast polować na duchy, tym razem zadaniem gracza (lub graczy, bo jest tu tryb kooperacji dla maksymalnie czterech osób) będzie tu tropienie demonów oraz zidentyfikowanie ich, wykorzystując do tego artefakty symbolizujące siedem grzechów głównych. Gra dostępna jest na questowym App Labie w cenie 19,99 dolarów, ale jest możliwość sprawdzenia wcześniej jej bezpłatnej wersji demonstracyjnej.
Braliśmy udział w zamkniętych beta-testach tej gry, było trochę strachu i jeszcze więcej śmiechu, o czym możecie przekonać się na poniższym filmie:
Pierwszy trailer Tier One: Direct Action
Studio Niorun Studios (w skład którego wchodzi kilku pracowników Downpour Interactive odpowiedzialnych za Onwarda) wypuściło pierwszy gameplay swojej niedawno zapowiedzianej produkcji – Tier One: Direct Action. To taktyczna gra FPS inspirowana seriami ArmA czy Rainbow Six Siege, która kładzie nacisk na pracę zespołową i realistyczne mechaniki VR. Gra ma oferować arsenał w pełni konfigurowalnej broni, dodatków, narzędzi, personalizację postaci, destrukcję otoczenia i wiele więcej. W pełnej wersji będzie dostępnych 10 różnych trybów gry zarówno dla PvP, jak i PvE, ale Tier One: Direct Action w wersji wczesnego dostępu zaoferuje trzy tryby rozgrywki – Team Deathmatch, Capture the Flag i Satcom (tryb celów). Niorun Studios planuje wydanie wczesnego dostępu gry w trzecim kwartale 2024 dla Questa (App Lab) oraz w pierwszym półroczu 2025 na PSVR2, Pico i PCVR. Na drugie półrocze 2025 przewidziane jest wydanie pełnej wersji gry na wszystkich platformach.
Premiera Astro Hunters w przyszłym tygodniu (PCVR), wersja demo znów dostępna
Astro Hunters VR, kosmiczny extraction shooter, o którym pisaliśmy już jakiś czas temu, pojawi się w pełnej wersji na Steamie już 8 sierpnia. Jego twórcy, czyli nasze rodzime Wenkly Studio po raz kolejny daje nam w ten weekend dostęp do wersji demostracyjnej i zachęca do jego wypróbowania oraz podzielenia się opinią. Natomiast co do wersji gry dla Meta Quest, to jej testy zostaną zorganizowane około 16 sierpnia, twórcy obecnie pracują nad optymalizacją wydajności dla tej platformy. Premiera pełnej wersji dla Questa przewidziana jest na koniec września.
Asgard’s Wrath 2 zaprasza na Płonące Pola Bitwy
Najnowsze Kosmiczne Wydarzenie w Asgard’s Wrath 2 przekształca krainy w Płonące Pole Bitwy, dając graczom nowy powód, by ponownie zanurzyć się w grze. W tym wydarzeniu armie Surtura, strażnika Muspelheimu, przygotowują się do ataku, aby zamienić multiwersum w płonące piekło. W ramach tego wydarzenia zadaniem gracza będzie zbieranie rubinów, gaszenie pożarów rozprzestrzeniających się po Duat oraz odpieranie ataków sługusów Surtura. Nagrody obejmują unikalne elementy wyposażenia, takie jak Trishula – legendarny trójząb Shivy, uzbrojenie Przeklętego Łowcy, które obejmuje łuk, minę i tarczę, zestaw zbroi Czarnego Kruka oraz wiele oraz wiele kosmetycznych dodatków związanych z ognistym Muspelheimem.
Nowa aktualizacja dla MudRunner VR
Nowa aktualizacja MudRunner VR jest już dostępna na Quest i przynosi między innymi interaktywny automat do gier, dzięki któremu w przerwie między misjami możemy sobie pograć w stylizowaną na retro grę wyścigową MudRacer. Twórcy dodali szereg ułatwiających rozgrywkę usprawnień (m. in. więcej kanistrów z benzyną na mapie oraz manualny przełącznik świateł) oraz udowodnili, że potrafią słuchać graczy, spełniając jedną z najczęstszych próśb – możliwość wychylania się przez okno z kabiny pojazdu. Poza tym zapowiedzieli również pracę nad kolejną aktualizacją wprowadzającą kolejny element, którego fani bardzo oczekują – możliwość płynnego poruszania się poza pojazdem (zamiast obecnego w grze systemu teleportów). Saber Interactive zachęca do śledzenia ich kanałów, by być na bieżąco z kolejnymi informacjami o nadchodzących usprawnieniach.
Ghosts of Tabor dostaje aktualizację graficzną dla Questa 3
Nowa wersja Ghosts of Tabor przyniosła długo oczekiwaną aktualizację graficzną dla Questa 3, a także nowy zestaw broni w DLC Eastwood. Oprócz ulepszonej warstwy wizualnej dla najnowszych gogli Mety, wersja 0.8.0 poprawia także wydajność wersji na Questa 2 i 3, które działają teraz z szybkością 90 klatek na sekundę (z AppSW, czyli 45 zdublowanych klatek) zamiast poprzednich 72 (zdublowanych 36). Nowe DLC Eastwood jest do kupienia za 5 dolarów, zawiera ono kowbojski kapelusz i cztery bronie przeniesione żywcem z Dzikiego Zachodu. Oprócz tego gra otrzymała także szereg poprawek usprawniających rozgrywkę (m. in. wreszcie wróciły drzwi!).
Medieval Dynasty: New Settlement otrzyma aktualizację graficzną dla Questa 3 jeszcze w tym miesiącu
Medieval Dynasty: New Settlement była jedną z największych VRowych niespodzianek w tym roku i przebojem podbiła serca graczy. Rodacy ze Spectral Games nie spoczęli jednak na laurach i cały czas usprawniają oraz rozwijają grę (między innymi wprowadzony ostatnio Tryb Wyzwań dodający osiągnięcia oraz tabelę rankingową graczy). Kolejną zapowiedzianą aktualizacją ma być długo wyczekiwana aktualizacja graficzna dla Questa 3, która ma pojawić się w sierpniu. Twórcy podzielili się z nami screenami porównawczymi obu wersji pokazującymi wyraźnie, że jest na co czekać, wspomnieli też, że zmiany są na tyle duże, iż warto będzie zacząć grę od samego początku. Miło będzie znowu wrócić do tej gry ładniejszej niż kiedykolwiek, czekamy jeszcze na tryb kooperacji 🙂
Nowe gry w Quest+ w sierpniu
Sierpień przyniósł kolejne powody do skorzystania z usługi Meta Quest+, dodając do katalogu gier dwie nowe gry. W tym miesiącu subskrybenci programu otrzymali port VR kultowej przygodówki Myst oraz wikingową grę rytmiczną Ragnarock. Dodatkowo mogą oni uzyskać 50% zniżki na jedną z najbardziej popularnych gier VR – SUPERHOT VR.
Golf 5 i iB Cricket do przetestowania w ten weekend
Meta kontynuuje swoją wakacyjną akcję Darmowych Weekendów, pozwalając w ciągu każdego z nich przetestować przez godzinę dwie wybrane gry. Tym razem postawili na gry sportowe – Golf 5 and iB Cricket. Jeśli podczas tego godzinnego testu przypadną nam do gustu, to będziemy mogli skorzystać z przesłanego mailem kodu promocyjnego dającego na nie 20% zniżki.
Obniżka ceny PlayStation VR2 wywołała gwałtowny wzrost sprzedaży
Od kilku dni Sony Playstation VR2 jest w USA na wyprzedaży w cenie 350 dolarów, co stanowi znaczną zniżkę w porównaniu do regularnej ceny 550 dolarów. Wywołało to masowy popyt na ten sprzęt, a według danych od sprzedawców, sprzedaż zestawów PSVR2 wzrosła pierwszego dnia wyprzedaży o 2350% w porównaniu do dnia poprzedniego. Dodatkowo w ciągu tego jednego dnia sprzedano więcej jego sztuk niż przez cały rok do tej pory. Wszystko to dzieje się tuż przed wydaniem adaptera umożliwiającego podłączenie gogli do PCVR, który zostanie wypuszczony na rynek w przyszłym tygodniu. Czy dzięki temu Sony uda się odwrócić niekorzystną ostatnio passę, która prześladuje ich najnowszy zestaw do VR i zacznie ono wreszcie przynosić zyski i osiągać sukcesy? Pewnie niedługo się o tym przekonamy…
„Meta notuje kolejne straty w dziale VR/AR”
Z opublikowanego niedawno sprawozdania finansowego Mety można wyczytać, że jej dział Reality Labs odpowiedzialny za rozwój technologii VR i AR kolejny kwartał z rzędu notuje gigantyczną stratę, tym razem w wysokości około 4,5 miliarda dolarów (w porównaniu do 3,85 miliarda we wcześniejszym kwartale 3,7 miliarda w analogicznym kwartale w roku poprzednim). To wystarczyło do tego, by mainstreamowe media branżowe (w tym nasze rodzime) w pogoni za krzykliwym tytułem wbiły szpilę Mecie i odklepały to jako jej kolejną porażkę, a VR nazwały nieopłacalnym niewypałem. Szkoda, że pominięto tu kilka istotnych informacji, których brak całkowicie zmanipulował ogólny przekaz.
Otóż jeśli chodzi o opłacalność samego VR, to Meta zanotowała 353 miliony dolarów przychodów kwartalnych Reality Labs za drugi kwartał 2024 roku, co stanowi wzrost o 28% w porównaniu do drugiego kwartału 2023 roku. Przychody za pierwszy kwartał również były wyższe niż w 2023 roku – o 30%. Dyrektor finansowy Meta, Susan Li, powiedziała inwestorom, że ten wzrost jest napędzany przez Questa 3, a Mark Zuckerberg przekazał inwestorom, że jego sprzedaż “przekracza oczekiwania”. Dla porównania pierwsze trzy kwartały 2023 roku przyniosły niższe przychody Reality Labs niż w poprzednich latach. Quest 3 odwrócił ten trend, prowadząc Reality Labs do powrotu do rocznego wzrostu przychodów kwartalnych w 2024 roku.
Meta nie traci na samym VR, tylko w tym momencie pompuje olbrzymie pieniądze w rozwój swoich technologii. Te „straty” to nic innego jak długoterminowe inwestycje w dział R&D, a ponad połowa z tego to koszta związane z okularami AR, które mają wyjść dopiero w przyszłym roku i nie miały jeszcze żadnej możliwości się zwrócić. Ponadto te środki idą też na prototypy kolejnych gogli VR: Meta już pracuje nad dwoma wersjami Questa 4 na 2026 rok i Questem Pro 2 ma 2027, a lada moment będzie wypuszczać tańszego Questa 3s, który w przeciwieństwie dla stworzonego bardziej dla entuzjastów droższego Questa 3 ma za zadanie dorównać sprzedaży Questowi 2. Sam Mark Zuckerberg od dawna mówił, że oczekuje zwrotu tychże inwestycji dopiero po roku 2030. Nie ma się zatem spodziewać tego, że przez kolejne kwartały Reality Labs nagle wybije się na prostą i zacznie przynosić realne zyski, na to musimy jeszcze cierpliwie poczekać.