||

Wirtualna rzeczywistość staje się bardziej angażująca dzięki technikom filmowym

W świecie wirtualnej rzeczywistości (VR) naukowcy z Uniwersytetu Helsińskiego dokonali przełomowego odkrycia. Ich badania, opublikowane na prestiżowej konferencji ACM CHI, pokazują, że zastosowanie technik kinematograficznych znacząco poprawia doświadczenia użytkowników w środowiskach wirtualnych.

Teleportacja bez dezorientacji

Alan Medlar

Badacze skupili się na zasadach kompozycji i ciągłości, wykorzystywanych w filmach, aby ulepszyć nawigację w środowiskach VR. “Wykorzystując te pomysły, opracowaliśmy nową metodę teleportacji do eksploracji środowisk wirtualnych, która subtelnie przepozycjonowuje i reorientuje punkt widzenia użytkownika po teleportacji, aby lepiej oprawić zawartość sceny”, mówi Alan Medlar, badacz z Uniwersytetu Helsińskiego.

Przykłady zastosowania technik kinematograficznych

Alan Medlar

Zdjęcia poniżej pokazują różnicę między regularną teleportacją używaną w nowoczesnych grach VR a metodą, która zwiększa atrakcyjność wizualną środowiska. Z tego samego punktu wyjścia (górne zdjęcia), regularna teleportacja przenosi użytkownika do przodu, zachowując tę samą orientację (środkowe zdjęcia), podczas gdy techniki kinematograficzne mogą zwiększyć wizualną atrakcyjność środowiska (dolne zdjęcia).

Zachowanie poczucia przestrzeni bez choroby lokomocyjnej

Wyniki badań adresują również problem choroby lokomocyjnej – powszechnego problemu wśród użytkowników VR. Aby zapobiec nudnościom, projektanci używają teleportacji jako metody poruszania się po cyfrowych przestrzeniach. Podejście badaczy również opiera się na teleportacji, ale ma na celu rozwiązanie problemów związanych z tą techniką.

“Impakt poprawy nawigacji w VR i dawania projektantom więcej narzędzi do wpływania na doświadczenia użytkowników jest ogromny”

Alan Medlar.

Implikacje dla gier, muzeów i filmów

Badanie ma znaczące implikacje dla różnych zastosowań VR, zwłaszcza że dostępność zestawów VR staje się coraz większa. Gry wideo, wirtualne muzea, galerie i filmy VR mogą skorzystać z tych odkryć, wykorzystując proponowane metody do tworzenia bardziej angażujących i spójnych doświadczeń dla użytkowników.

Źródło: Medlar, A., Lehtikari, M. T. i Glowacka, D. (2024) ‘Behind the Scenes: Adapting Cinematography and Editing Concepts to Navigation in Virtual Reality’, w Proceedings of the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems. Nowy Jork, NY, USA: Association for Computing Machinery (CHI ’24). doi: 10.1145/3613904.3642412.

Podoba Ci się nasza praca?

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.